Updatemelding Oktober 2018

maarten70

Well-known member
Niet zo heel erg veel gedaan deze maand.

Ik kan wel vertellen dat ik besloten heb om SATA (AHCI) voorlopig naast me neer te leggen aangezien dat een absolute hel is (veel read errors en je komt er niet echt uit). Ik ben begonnen aan ATA, ofwel IDE, hiervan kan ik vandaag detecteren of het een CD-ROM of een HDD/SSD is. Hoewel AHCI niet ondersteund wordt zoekt de kernel nog wel naar de informatie daarvan en zet dat ook op het scherm.

Screenshot van versie v0.4.14.0:

ATADETECTION.png

master type = 1 houdt in dat de master een hardeschijf is.
slave type = 3 houdt in dat de slave een CD-ROM is.

Nieuw in deze versie:
- ATA apparaten worden gedetecteerd (alleen de PRIMARY bus)
- Trace functie, deze zet tekst op het scherm en kan gelijk ook een getal naar keuze erin zetten (hieronder meer)
- Errors en berichten van het zoeken naar een PCI apparaat kunnen genegeerd worden naar keuze (hieronder meer)

Trace, eerst moest ik een zin op het scherm zetten en dan pas kon ik een getal neer zetten dit kost veel ruimte en nu kan het anders. Zie de voorbeelden.
C:
//Oude versie
//print is de functie om zinnen neer te zetten en hexstr zet variabelen om in tekst

print("Dit is een getal:");
print(hexstr(10)); //zet 10 om, zodat de computer weet dat het tekst is
print("\n"); //nieuwe regel
C:
//Nieuwe versie
//Zoals je ziet zijn dit twee regels minder om te schrijven

trace("dit is een getal: %i", 10); //%i is gewoon de plek waar '10' neergezet moet worden
PCI zoeken, het kan natuurlijk zo zijn dat een bepaald apparaat niet aanwezig is waarvan je nou eenmaal moet weten of die er is ja of nee. Bijvoorbeeld een ethernet kaart, als je hem niet hebt dan is er geen probleem maar het systeem moet wel weten of 'ie er is. Voorheen als het dan niet gevonden kon worden zag je een error verschijnen met dat hij dat niet kon vinden, nu kan die genegeerd worden zodat je geen error ziet (om bijvoorbeeld paniek te voorkomen :)).

Verbeteringen in deze versie:
- Kmemset werkt nu wel, ik dacht veel te moeilijk na
- Het scherm wordt nu voordat er iets op het scherm gezet wordt eerst leeggemaakt (meer hieronder)

Scherm leeggemaakt, niet alle machines maken het scherm leeg als ze klaar zijn met hun tekst laten zien, zo kan dus tekst van het systeem en van de computer voor het opstarten door elkaar gehusseld worden. Dit wordt al gauw onleesbaar.

Dat was het wel zo'n beetje. ATA blijkt WEL makkelijk te zijn, ik hoop het maar, en als dat zo is zie je (hopelijk volgende maand) een update verschijnen ermee en dan kan ik je vertellen dat we van versie 0.4.x.x (waar we nu bijna een heel jaar op zitten) gelijk doorgaan naar versie 0.5.x.x. Wanneer we het halen is dat een hele grote mijlpaal.

OP
OP
maarten70

maarten70

Well-known member
ATA blijkt WEL makkelijk te zijn, ik hoop het maar, en als dat zo is zie je (hopelijk volgende maand) een update verschijnen ermee en dan kan ik je vertellen dat we van versie 0.4.x.x (waar we nu bijna een heel jaar op zitten) gelijk doorgaan naar versie 0.5.x.x. Wanneer we het halen is dat een hele grote mijlpaal.
Ik wil niet te veel zeggen, maar volgende maand is er een update... 0.5.x.x is de volgende versie, dat zou genoeg moeten zeggen :)

Edit: volgende maand betekent de 23e van deze maand

Abraham54

Administrator
Ondersteuning
Kleine conclusie: er moet nog een erg lange weg afgelegd gaan worden.
Maar zonder geduld kom je nergens!

OP
OP
maarten70

maarten70

Well-known member
Dat ook, maar er is een milestone gehaald de afgelopen paar dagen. :)

Ja, het klinkt misschien allemaal een beetje vaag wat ik bedoel maar dat komt omdat ik eigenlijk niet specifiek wil zeggen wat het is maar wel zo ongeduldig ben dat ik het moet vertellen.

Bovenaan Onderaan