VideoDoc De Eerste Wereldoorlog werd op deze dag honderd jaar geleden beëindigd.

Black Tiger

Well-known member
Zoiets begrijp ik nu echt niet. Ze weten dat er een wapenstilstand zit aan te komen die vermoedelijk het eind van de oorlog betekent en toch wordt er bijna tot in de laatste minuut nog doorgeschoten. Wat heeft dat nog voor nut? Extra doden en gewonden zonder betekenis?
En dat was niet alleen bij het eind van WO I maar ook bij II en de Vietnam oorlog en meer oorlogen, waarom laten de officieren nog nutteloos doorschieten tot het eind?
Heb ik nooit begrepen.

OP
OP
Abraham54

Abraham54

Administrator
Ondersteuning
Als de een niet ophoudt met schieten naar jou, dan schiet jij naar die ander.
Het was op die dag en die tijd zo stil om elf uur, dat de soldaten er beduusd van waren na al die tijd in de hel te hebben geleefd.
Daarom duurde het ook even eer de eersten uit de loopgraven kropen.

Black Tiger

Well-known member
Als de een niet ophoudt met schieten naar jou, dan schiet jij naar die ander.
Ook bij een wapenstilstand is er altijd een die het laatst schiet. Maar het zijn de officieren die de opdracht geven te schieten.
Kan me wel voorstellen in die vreselijke ellende dat de soldaten even beduusd waren en niet meteen uit de loopgraven kropen, na al die jaren verwacht je immers ook niet dat je niet meteen in een kogel in je krijgt als je de kop boven het maaiveld uit steekt.
We mogen blij zijn dat we dit nooit hebben hoeven meemaken. WO II was ook erg, maar die loopgraven nog erger.

Bovenaan Onderaan