Spreuk Dagopening 10 november

Kate

Well-known member
Gewaardeerd lid
Dit is de laatste dagopening. De dagen gaan voortaan vanzelf open en er is voor een heks wel nuttiger werk te doen.

Waar voor de duivel komen lucifers vandaan?

"Lucifers zijn 'vlamhoutjes".
Een van de namen van de duivel is Lucifer. Zijn de 'vlamhoutjes' nu naar de duivel genoemd, omdat ze een rode kop hebben? Of is het omdat lucifers zwavel bevatten, een substantie die in de hel veel voor schijnt te komen?

De verklaring dat de zwavelstokjes naar de gevallen engel Lucifer genoemd zijn, is erg verleidelijk, maar of het klopt....... Lucifer was niet alleen de de naam van de duivel, maar ook van de Morgenster, oftewel de planeet Venus. Lucifer is Latijn voor 'lichtbrenger' en de Morgenster brengt licht met zich mee.
Pas in de middeleeuwen dook het woord in sommige Bijbelvertalingen op als naam van de gevallen engel die later de duivel werd. In de bij ons gebruikelijke Bijbelvertalingen komt de naam overigens niet voor.

De 'strijkstokjes' die wij nu lucifers noemen, zijn in 1827 uitgevonden door de Britse chemicus John Walker. Ze kregen toen onder meer de merknaam 'Lucifer matches', maar het is onduidelijk of daarbij aan de Morgenster werd gedacht.
Het nadeel van de zwavelstokjes was dat ze licht ontvlambaar waren, en dus nogal onveilig. Maar er kwam hulp vanuit Zweden! Want daar werd in 1844 de veiligheidslucifer ('säkerhetständsticka') ontwikkeld. (Waarom vertaal ik dat nu toch spontaan door veiligheidstandenstoker?)

En die veiligheidslucifer kwam in 1855 op grote schaal op de markt en vervolgens verdween de aanduiding lucifer uit het Engels en werd die vervangen door match.
Maar in Nederland is de lucifer altijd blijven bestaan!

Bron: het boekje 'Waar komt pindakaas vandaan?' gebundeld door het Instituut voor Nederlandse Lexicologie (INL) en het Genootschap Onze Taal.

Dotchiejack

Well-known member
Ik rook niet, maar als ik dat lees heb ik gelijk zin om een saffie met een zwavelstokje aan de praat te krijgen. Een strijkstokje is een andere zaak, volgens mij is een viool oproken niet echt koosjer.:innocent:

cuizeniër

Member
Beste Kate , jammer dat u de laatste bladzijde hebt omgeslagen.
Altijd leuk om te lezen en ja daar kwam ik ook nog een keer extra voor terug.
Deze soort berichten , houd een forum luchtig/variabel en levendig.
Kate zou Kate niet zijn om weer iets nieuws te verzinnen , mag ik tovh aannemen ?
O ja , ik zeg tegen een Lucifer maar gewoon unne Zwegel.
Als de Engel Lucifer de duivel was , is mijn voornaam genoemd naar de aartsengel.
Salu en merci

Laatst bewerkt:
OP
OP
Kate

Kate

Well-known member
Gewaardeerd lid
Dag Gabriël(?), dank je wel voor je lieve woorden. Ik heb me wel eens afgevraagd of er wel gekeken werd naar mijn dagelijkse verhalen, maar jij bewijst het dus en dat deden anderen gelukkig ook.
Nee, Kate bedenkt niets anders meer. Ik laat het doek vallen en stop met Piep. Het heeft niets met Piep en de leden te maken, hoor, nee de reden is zuiver persoonlijk. En ik ben ook niet ziek!! Mensen van 78 jaar hebben daar geen tijd voor!

Het ga je goed, maar dat kan niet missen met zo'n mooie naam!
Kate.

Laatst bewerkt:

cuizeniër

Member
Beste @Kate
Ergens , moest ik toch lachen om mijn eigen fout , heb ik mijn leven lang met de verkeerde Aartsengel op mijn schouder
rond geschouwd .
Was er heilig van overtuigd dat het Aartsengel Michaël was , zodoende heet ik ook niet Gabriël maar Michael/
Foutje bedank
Salu cuizeniër

OP
OP
Kate

Kate

Well-known member
Gewaardeerd lid
Ha Michael (!), wel ik ga lachend van Piep weg, hoor. Want jouw gesjouw met die aartsengel zal me nog lang bijblijven! Nou wist ik ten eerste niet dat er nog meer aartsengelen waren dan die ik jou als naam gaf. Tja, ik heb er geen, hoor! Dat was de enige waar ik wel van gehoord had.

Ik heb even voor je gegoogled en er staat heel wat over geschreven en ik zag in de gauwigheid een hele rits namen. Je kunt zelfs een engelencursus volgen, maar ik weet niet of jij daarna wel een diploma krijgt! Maar.......de naam heb je al en dat zijn vast al studiepunten!

Bovenaan Onderaan