Vraag Alt-toets werkt niet

Najsnarf

Well-known member
Of het met de update 1809 van Windows 10 te maken heeft? de Alt-toets (bijvoorbeeld voor guldens teken Alt+0131 werkt niet. Eindeloos gezocht op internet, en in Configuratie kan ik niet vinden hoe je (als dat nodig zou zijn) het toetsenbord naar Verenigde Staten / Nederland kunt instellen. Ook (bv.) Ctr gebruiken ipv Shift: niets helpt. Wat heb ik over het hoofd gezien? €-teken maken met Ctrl/Alt/5 werkt wel.

porrelaar

Well-known member
Alt+0131 = ƒƒƒ
Hum, lukt nog prima met versie 1803. Ik wacht met versie 1809 totdat die spontaan wordt aangeboden. Mag van mij nog best 3 maanden of een half jaar duren.

Euroteken kun je inderdaad maken met Ctrl+Alt+ 5 = €
Het gaat nog iets sneller met Alt Gr (= de rechter Alt toets) + 5.

Dan nu over naar het gulden teken (ƒ). Heb jij Num Lock wel ingeschakeld? En je gebruikt (als het hier om een desktop pc gaat) toch wel het numerieke toetsenblok?

porrelaar

Well-known member
Eindeloos gezocht op internet, en in Configuratie kan ik niet vinden hoe je (als dat nodig zou zijn) het toetsenbord naar Verenigde Staten / Nederland kunt instellen.
Dat doe je niet meer via het Configuratiescherm, maar in de app Instellingen.
Klik op Start > Instellingen (het tandwiel) > Tijd en taal.
Klik in de linker kolom op Regio en taal.
Klik onder Voorkeurstalen op de geïnstalleerde taal. Bij mij is dat Nederlands (Nederland).
Pas nadat je daarop geklikt hebt, wordt de knop Opties zichtbaar:

Klik op die knop Opties.

In het volgende venster kijk je onder Toetsenborden welke toetsenborden nu geïnstalleerd zijn. Bij voorkeur moet daar voor Nederlandse gebruikers alleen het toetsenbord Verenigde Staten (internationaal) staan:

Staan er meer toetsenborden? Verwijder dan de toetsenborden die jij nooit gebruikt.

Abraham54

Administrator
Ondersteuning
In mijn 1809 is er geen enkel probleem met ALT+0131 om het guldenteken te krijgen.

OP
OP
Najsnarf

Najsnarf

Well-known member
Misschien doordat ik e..e.a. opnieuw heb aangeklikt maar bij Alt + 0131 krijg ik weer het ƒ -teken. Hoera.
Wat wel vervelend is: ik kan Word-icoon en Outlook niet meer naar de taakbalk slepen en laten zitten. Lastig als je een tussentijdse actie of handeling wilt doen. Naar Windowds-startknop (ik gebruik classic-Shell) lukt ook niet.
te vroeg gejuichd: Alt + 0131 werkt wel hier in het forum, in Word niet! Had vanmiddag om die reden office 2016 al eens opnieuw geinstalleerd, zonder succes dus.
@ A54: € deed het altijd wel met Ctrl Alt en 5.

Abraham54

Administrator
Ondersteuning
Klik met rechts op de toepasselijke snelkoppeling en kies dan voor Aan taakbalk vastmaken.

Black Tiger

Well-known member
Tja de 1803 is ook niet zonder fouten, zo kan ik bijv. geen virtuele drive laten maken door Alcohol120% of Daemon tools.
Dat zou in 1809 wel weer werken volgens de Alcohol120% support. Dus maar even afwachten.

Bovenaan Onderaan